امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 12 تير 1398 ساعت 19:47:37
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دفاع از عرفان در برابر شبهات عوامانه

جماران، جدیدا به صورت مستند شنیده ام دربرخی از محافل در تهران و حتا شهرستانهای کوچک با ایراد شبهاتی به عرفان و عارفان برآمده تا نهایتا درمقام تنقیص حضرت امام(ره) برآیند، گرچه این حرکات مذبوحانه مسبوق به سابقه است و آنچنان مهم نمی نماید، اما به درخواست دوستان که پی گیر دانستن پاسخ این شبهات هستند، مقاله ذیل تقدیم می شود.

عرفان؛ یک وسیله برای شناخت از راه «شهود»، «تجربه درونی» و «حال» آدمی است و از آن رهگذر که این نوع شناخت با نهان و درون انسان در ارتباط است، هر چه باطن وسیع تر و نورانی تر باشد، دریافت و شناخت بهتری حاصل می شود.

از آنجا که عرفان یک نحوه "شناخت درونی" است، برای رهیافت به آن، به تقوا و تهذیب نفس از آلاینده های نفسانی و سیر و سلوک معنوی، احتیاج و نیاز مبرم انکار ناپذیر است.

مخالفین عرفان گاه از مبادی فنی و اصطلاحی کمک می گیرند و گاه از سخنان سطحی و عامیانه .

پاسخ های اهل فن به پرسش ها و شبهات وارده به همه هستی "عرفان" نمی تواند پاسخگوی شبهات باشد که در میان عامه مردم از سوی مخالفین مطرح می شود.

از اینجاست که در این نوشته کوتاه به برخی از شبهات سطحی مخالفین و معاندین این دانش و بینش ذی قیمت اشاره و پاسخ داده می شود.

 مخالفین و معاندین چه می گویند؟

گاه برای نفی عرفان، می گویند تمام علم و علم کامل در وحی تبلور یافته و باید فقط از طریق قرآن و عترت برای نیل به آن اقدام کرد.

پاسخ به این شبهه این است که؛ صدالبته علم کامل و معرفت تمام، در نزد اهل بیت(ع) است، اما سوال اینجاست که چگونه به متن و محتوای کلام معصومین برسیم؟

مگر برای فهم احادیث و فرمایشات معصوم (ع) به لغت و عُرف مراجعه نمی کنیم؟

احادیثی که بلندترین تعبیرات را در مورد توحید دارند که در کتاب توحید نوشته شیخ صدوق آمده را چگونه بفهمیم؟

بله یک توجیه لایتچسبک داریم که بگوییم که البته هم گفته اند؛ "ما نمی فهمیم و علمش را به اهلش واگذار می کنیم "!

عجبا؛ این چه حرفی است؟ مگر می شود امامان(ع) معاذالله؛ لغو و بی معنا سخن بگویند؟!

پس مهم توجه این نکته است که فلسفه و عرفان" یک طریق برای فهم بالا و والاتر مفاهیم قرآن و عترت(ع) است .

مگر می شود طریق را باطل کرد؟

آیا همانطوریکه "لغت شناسی" که برای فهم قرآن ضروری است را می توان حذف کرد؟

اصلا در مفاهیم قرآنی واژه هایی داریم که غیر از این طریق، امکان دریافت معنای واقعی آن میسر نیست. مانند کلمه  "تجلی" که هم در آیه ۱۴۳ سوره اعراف  قرآن آمده ؛ 《فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا  . و نیز در ابتدا خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه؛ «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‌»

 و روایات متعدد دیگر مانند؛ روایتی از امام ششم(ع) به همین مضمون آمده است که: «لقد تجلّی الله لخَلْقه فی کلامه ولکنّهم لا یُبصرون»[ بحار، ج ۸۹، ص۱۰۷] 

 سوال اینجاست آیا تبیین معنای تجلی از عُهده کتاب لغت و یا فهم متعارف در می آید یا نیاز به فهم اصول و معارف مربوط به خودش دارد؟ آیا کسی غیر از عرفاء که بر سر خوان گسترده علوم اهل بیت(ع) نشستند و بهرمند شدند، کسی توانسته در سطح فهم بشری آن را تبیین نماید؟

بگذریم از آیاتی که بدون دریافت مقدمات فلسفی و عرفانی امکان نزدیک شدن به بلندای مفاهیم آن، وجود ندارد  مانند آیات اول سوره حدید.

از سوی دیگر اگر عرفان باطل است، کشف و شهوداتی که اصحاب ائمه(ع) داشتند و به امامان عرضه می داشتند را چگونه باید توجیه کرد؟

مانند حارث بن مالک که به پیامبر عرضه داشت؛ بهشت اهل آن را می بینم ... و در زمان حضرت امیر(ع) ؛ کمیل و رشید و میثم و ... هستند و یا در زمان امام صادق(ع) ابابصیر است که در طواف حقیقت برخی از انسانها را مشاهده کرد.

آیااینها چیزی غیر از عرفان است؟ آیا عرفان که راه دریافت درونی و تجربی امور غیبی است اگر باطل است، هیچ کدام از این مقامات شاگردان ائمه(ع) قابل اثبات نیست.

برای شبهه افکنی؛ گاهی به برخی اصول مهم عرفانی مانند "وحدت وجود" اشاره می کنند.

پاسخ این است که؛ فهم این حرف هاسال ها درس خواندن لازم دارد و نفهمیدن آن باعث اتهام به عرفان وعارفان می شود!

یکی ازشاگردان امام گوید: کسی که امام را تکفیر کرد یکی از علمای زنجان بود و قم بود و روزی دستم را گرفت وگفت: این شخص-یعنی امام- می گوید؛ دست تودست خداست! ببینید اصل اصیل و مهم عرفانی "وحدت وجود" که در دیدگاه امام خمینی متکی به آیه سوم سوره حدید است؛ 《 هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ》و یا آیه ۱۱۵ سوره بقره است؛《 وَ لِلَّهِ‌ الْمَشْرِقُ‌ وَ الْمَغْرِبُ‌ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَ‌ وَجْهُ‌ اللَّهِ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ وَاسِعٌ‌ عَلِیمٌ‌》.

 گرفتار چه اوهام بی ربطی شده !!!

و گاهی برای اغوای عامه مستمعین خود به سخنان غیر متعارف برخی عارفان مانند مولوی تمسک می کنند و با استناد به سخن برخی از بزرگان، همه ره اورد عارفان را باطل و انحرافی معرفی می کنند.

در مقام پاسخ به این شبهه باید توجه کرد که سخنان و اشعار امثال مولوی و دیگر عارفان، با دو احتمال کاملا عقلائی مواجه است:

اول؛ احتمال تحریف عبارات و اشعار آنان می رود، یعنی احتمال زیاده ونقیصه نمودن آن

دوم: احتمال "تقیه" می رود. این برزگان در قرن هائی  زیست می کردند که حاکمیت به دست مخالفین بوده و چگونه این بزرگان می توانستند در آن دوره خفقان اظهار نظر کنند؟

اتفاقا این بزرگان، مثلا  برای اشاره به اهل بیت از واژه هایی مانند "کشتی" ، "کهف" ، "مصباح" و‌.. استفاده می کردند.

بانگهی مگر "تقیه" راه و رسم قطعی مذهب شیعه نیست؟

مگر امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) از هارون الرشید و مامون به "امیرالمومنین" نام نبرده اند؟ و این آیا چیزی غیر از تقیه است؟

چرا نتوانیم اشعار مولوی در مدح خلفاء - بر فرض صحت اسناد به مولوی و عدم تحریف -حمل بر تقیه نکنیم ؟!

نکته مهم ؛ اگر برخی از علماءشیعه  مطالعه مثنوی مولوی را مورد نهی قرار داده اند؟! خوب است بدانید که برخی دیگر از علماء بسیار بزرگ سفارش به خواندن مثنوی کرده اند .

علامه مجلسی اول در جلد سیزدهم کتاب روضةالمتقین، تصریح می کند در سفر کتاب مثنوی را با خود داشته باشید و استفاده کنید.

و یا مرحوم شیخ بهائی در رسای مولوی و مثنوی گفت: نمی گویم آنجناب پیامبر است ولی می گویم کتاب دارد.

و یا از امام خمینی -به سند متصل شنیدم - که فرموده بود متاسفم که در دوران تبعید که در ترکیه اقامت داشتم به خاطر ممنوعیت پوشیدن لباس روحانیت، نتوانستم به مقبره و محل دفن مولوی بروم!

همچنین حرف ها و شبهات دیگری مطرح می کنند که به علت ضعف و سطحی بودنِ بسیاری از آنان، از طرح شان صرف نظر می کنیم.





  تعداد بازديدها: 210


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
معاون وزیر راه:
۴ مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای اربعین آماده شده اند
محمد سلامتی:
روحانی باید موارد رفراندوم را صریح بیان کند/ هیچکدام از دولت‌ها تاکنون نگفته‌اند چه بن بست‌هایی نیاز به مراجعه مستقیم به آراء عمومی دارد/ اختیارات دولت و ارکان مختلف کشور به اندازه ای هست که بدون برگزاری رفراندوم کارها را انجام دهند
در گفت‌وگو با خبرنگار ان بی سی؛
رئیس بانک مرکزی: ارزش پول ملی ایران در هشت ماه گذشته 40 درصد تقویت شده است
در گفت وگو با یورونیوز؛
ظریف: می‌توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم
حرکت زشت بوریس جانسون در دیدار با ماکرون + عکس
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین فیض مشکینی
انتقاد یک مدرس حوزه از خطّ و نشان کشیدن برای جایگاه مرجعیت شیعه
به بهانه نامه‌نگاری‌های جدید درباره خاطرات آیت‌الله هاشمی از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نظام؛
لوازم تاریخ نگاری را پاس داریم
جهانگیری:
عاملین روسیاه ترور ۱۷ هزار ایرانی منبع اصلی خبری کاخ سفید علیه ملت ایران شده‌اند
وزارت اطلاعات خبر داد:
خنثی سازی توطئه جدید ضد انقلاب در مشهد
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ویکم)
شورای نگهبان یزدی و لاریجانی
به کوشش آقای حاج حسن وفایی
احادیثی آسمانی از امام موسی کاظم علیه السلام
پیام تبریک وزیر اطلاعات به مناسبت عید سعید غدیر خم
تمام تماس های تلفن ثابت به ثابت در سراسر کشور در عید غدیر رایگان است
اختصاصی:
علی امیر المومنین (ع) اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
حواس پرتی در جایگاه مهمی به نام شورای نگهبان!!
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
آیت الله غرویان:
قدرت برای انبیاء، ائمه و امام خمینی هدف نبود؛ وسیله بود/ امام می خواست از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کند/ در امام واقعا عطش قدرت نبود
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ام)
از مجمع یزدی تا کاخ حوزه لاریجانی
حجت الاسلام تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز:
آیات یزدی و آملی اگر حرفی دارند رودررو بزنند / آنچه میان این دو اتفاق افتاد، در شان علما نیست / دشمنان خوشحال می‌شوند که این‌ها به جان هم افتاده‌اند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
علی امیر المومنین (ع) اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ام)
از مجمع یزدی تا کاخ حوزه لاریجانی
انتقادات تند آیت‌الله یزدی از روحانی، آملی لاریجانی و آیت‌الله علوی بروجردی
رئیس مجلس خواستار اجرای کامل قانون ایثارگران شد
هشدار وزیر اطلاعات در خصوص دو قطبی شدن فضای دانشگاه ها
واکنش مرتضی جوادی آملی به سخنان آیت الله یزدی: باید حوزه ها را با زبان و لحن دیگر راهبری کرد/ با این سخن ها هرگز نمی توان مسیر فکری دولت تعیین کرد
جشن باشکوه عید غدیر در حرم مطهر امام راحل برگزار می شود
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوبیست ونهم)
نشست ۴+۲ تهران
حجت الاسلام تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز:
آیات یزدی و آملی اگر حرفی دارند رودررو بزنند / آنچه میان این دو اتفاق افتاد، در شان علما نیست / دشمنان خوشحال می‌شوند که این‌ها به جان هم افتاده‌اند
امام هادی(ع) گنجینه علم و کرامت؛ ماجرای فدک و کربلا در زیارت غدیریه
شرایط سفر اربعین اعلام شد
واکنش آملی لاریجانی به سخنان آیت الله یزدی
حجتی کرمانی:
انقلاب احتیاج به یک شیمی ‌درمانی همه‌جانبه دارد
آیت الله غرویان:
با ضرب و زور جلوی مرجعیت گرفته نمی شود/ مردم ادبیات تند و تیز را نمی پسندند/ نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم
احادیثی نورانی از إمامم علی بن محمد النقی الهادی (ع)
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوبیست وهشتم)
بازی باستی هلیزسیم
واکنش آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین به اظهارات آیت الله یزدی: این سخنان خلاف نظریه امام، رهبری و سایر علماء است/ نباید مقابل کسی که گفت «من مرجع هستم» بایستیم / چرا بعد از اینکه صادق لاریجانی ۱۰ سال رئیس قوه قضائیه بودند صحبت می‌کنید؟
تمام تماس های تلفن ثابت به ثابت در سراسر کشور در عید غدیر رایگان است
برگزاری هماش «تبین اندیشه امام خمینی(ره)» در شهر گلدشت
ظریف:
نباید در پس مقاومت مردم پنهان شویم و هزینه‌ای بر آنها تحمیل کنیم / ما صاحب اختیار مردم نیستم؛ مردم هستند که برای ما تعیین تکلیف می‌کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12905
تعداد بازدید دیروز: 13961
بازدید کل: 28481152
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.