امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 26 شهريور 1397 ساعت 13:41:23
به قلم: علی اکبر پورسلطان
تاریخچه و آسیب شناسی هیئت های مذهبی*

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمه ی هیئت در لغت به معنای ( صورت ، حالت و شکل هر چیز ) است .

در واقع هیئت های مذهبی ،  فرهنگی نهادهایی هستند  که در کنار دیگر نهاد ها از استقلال درونی برخوردار می باشند ، هیئت مذهبی به تجمعی اطلاق می شود که جمعی از مؤمنان به منظور تعظیم شعایر الهی و احیای یاد و سیره  اهل بیت پیامبر(ص) در جامعه به تبلیغ ، تعلیم و تربیت دینی، اخلاقی اقدام به برگزاری جلسات مذهبی شامل قرائت قرآن، سخنرانی دینی و ذکر توسل اهل بیت عصمت و طهارت با محوریت عزاداری امام حسین(ع) می پردازند.

تاریخچه هیئت های مذهبی فرهنگی

آورده اند هیئت های مذهبی ، فرهنگی سازمانهایی هستند که به گونه ای تقریبا همیشگی در معرض دید ساکنان حوزه ی تمدنی –فرهنگی ایران قرار دارند، از ماوراء االنهر تا غرب قفقاز در شمال ،از دریای بالتیک تا غرب شبه جزیره عربستان و از آن جا تا  کشمیر در جنوب و از کشمیر تا ماوراء االنهر در مشرق ، گستره ی جغرافیایی دارند .

اما ظاهراً برای اولین بار حکومت آل بویه با گرامی داشت مقام امام حسین (ع) و سرگذشت شهادت ایشان به مراسم مزبور رسمیت داده است.

این سنت  در دوره صفوی احیاء شده ، هر چند سوگواری برای امام حسین(ع) از مدّت ها قبل کم و بیش به صورت پنهانی و نیمه پنهانی وجود داشته و به مرور زمان از دایره ی تنگ نوحه سرایی در خانه ها و مجالس خصوصی به بازار ها و خیابان ها و مراسم سینه زنی و مانند آن مبدل گردیده است. اما هیچ گاه تا پیش از روی کار آمدن صفویه به صورت یک نهاد اجتماعی قدرتمند رخ ننموده  ، سرانجام از اواسط دوره قاجار، بستر و چارچوب امروزین خود را به دست آورد و از اواخر عهد ناصری هیئت های مذهبی مستقل از دربار پدیدار و به سرعت روبه گسترش نهادند .

با تغییر سیاست حکومت های محلی، که در مناطق گوناگون ایران حاکمیّت داشتند ، تغییرات و دگرگونی هایی از نظر قوّت و ضعف ، در اقامه ی عزاداری امام حسین(ع) روی می داد ، با روی کارآمدن صفویه و تشکیل یک دولت مرکزی مقتدر واهتمام وکوششی که در برگزاری عزای حسینی در داخل و خارج، در خانه ها،مساجد، تکیه ها  و بازار داشتند موجب شد تا عزاداری امام حسین(ع) به صورت یک نهاد اجتماعی درآید ، به این معنا که پس از اضمحلال سلسله ی صفویه نه تنها این سنت از بین نرفت بلکه روز به روز باروتر و تنومندتر گردید.

گسترش هیئت های مذهبی در دوره ی پهلوی

واضح و مبرهن است که یکی از عمده ترین علل رشد و توسعه ی هیئت های مذهبی در دوره ی پهلوی  برخوردهای جابرانه با فعالان در مساجد بوده  و هنوز هم خاطرات تلخ آن  در حافظه ها باقیست ،  با نگاهی به اسناد بدست آمده از ساواک توجه و حساسیّت وافر آن حکومت ضد دین  نسبت به مساجد آشکارتر می گردد ، اگر چه علیرغم دستگیری و شکنجه ی ائمه ی جماعات و نمازگزاران توفیق چشمگیری بدست نیاوردند**.

در واقع سازمان عریض و طویل اطلاعاتی پهلوی به علت گستردگی و کثرت و هم چنین سیّار بودن محل برگزاری جلسات هیئت ها ، نتوانست کمترین موفقیتی در این حوزه به دست آورد و اتّفاقا از همین ناحیه نیز ضربه ی مهلکی خورد ، چرا که در مبارزات حق طلبانه ی ملّت ایران ، هیئت ها به عنوان بازوان توانمند مساجد نقشی بیاد ماندنی ایفا نمودند و فراموش نکنیم که حرکت دستجات عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسینی در محرم سال 1357 به سمت میدان آزادی به امر امام خمینی (ره) بود که طومار سلسله ی ستم شاهی را در هم پیچید .

نگاهی کوتاه به نقش هیئت های مذهبی در سایر بلاد

امروزه به تاسی از فعالیت همین هیئت ها شاهد خیزش جنبش های  اسلامی شیعی در کشورهایی نظیر بحرین ، اندونزی ، تایلند ، مالزی ، آذربایجان ، پاکستان ، هندوستان ، افغانستان ، نیجریه ، سودان و … با بهره منمدی از تشکیل هیئت های مذهبی به فراخور جوّ ایجاد شده توسط حاکمانشان می باشیم . در واقع این هیئت ها با گرفتن درس عبرت از واقعه ی جانگداز عاشورا در کربلا ی معلّا ، در عین عزاداری بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به تطبیق و بیان شرایط جامعه ی خود پرداخته و به تکلیف خود نسبت به ظالم و مظلوم واقفند .

هیئت های مذهبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

هیئت های مذهبی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در تمامی مراحل از انجام وظایف الهی خود غفلت ننموده اند، چرا که بسیاری جذب مساجد شده و با سبقه ی هیئت گردانی ، مسئولین آن  توانستند در هر چه فعالتر نمودن مساجد ، به یاری ائمه ی جماعات بشتابند و عمدتا اعضای همین هیئت ها بودند که در تشکیل پایگاه های مقاومت ،  بسیج مستضعفین ، بسیج اقتصادی ، انجمن های فرهنگی و …  موجب هر چه فشرده تر شدن صفوف اقامه ی نماز جماعت و بسط فرهنگ غنی اسلام  گردیده و تحوّلی نوین را در تاریخ انقلابمان رقم زدند .

هم اینک هیئت های مذهبی به دو صورت فصلی (این هیئت ها فقط در ایام محرم و صفر و دیگر ایّام به عزاداری  می پردازند)

و مستمر (که در طول  سال فعالیت می کنند و برنامه های گسترده تری را به جامعه ی شیعی ارایه می دهند )

بروز حاکمیت نگرش های جناحی در مساجد و هیئت های مذهبی

بدیهی است وجود نگرشهای جناحی  در بین مردم امری طبیعی بوده و هست و نمی توان این واقعیت را کتمان نمود ، اتفاقا این تشدّد نظرات همواره منجر به رشد و بالندگی جامعه گردیده ، لکن بروز و تحمیل نگرش یک سویه در اکثر مساجد جذب ، حداکثری را تحت الشعاع خود قرار داده است .

فراموش نکنیم که قبل از انتخابات دوره ی چهارم مجلس شورای اسلامی این خصیصه چهره ای آشکار به خود گرفت  فلذا جماعتی که یا در مخالفت با جناحی شدن مساجد و یا عدم پذیرش دیدگاه جناح حاکم در آن مسجد مخالفت داشتند ، به صورت گروهی و یا رفته رفته اقدام به ترک مساجد نمودند ، ( ثلمه ای که هرگز مورد بازنگری و  آسیب شناسی  قرار نگرفت ) اگر چه تعدادی از این نیروهای ارزشی در قالب هیئت های مذهبی تشکل یافتند ، امّا متاسفانه عدّه ای هم حتّی جذب هیئت ها نشدند و عطای فعالیت های آیینی ، فرهنگی اجتماعی را به لقایش بخشیدند !!!.

مع الاسف امروزه  جمعی با همان نگاه ( بهره برداری جناحی ) سعی در تحمیل  فضایی یک سویه  در برخی  هیئت های مذهبیِ فعال دارند ، دارندگان این تفکر به علت عدم شناخت کافی از فلسفه ی تشکیل هیئت های مذهبی دانسته یا ندانسته همان راهی را می روند که آرزوی دیرین دشمنان دین و ملّت است .

تکرار تجربه ای ناموفق نمی تواند دلیل بر هوشمندی طراحان این قبیل جریانات باشد (اگر چه صاحبان این تفکر را چند صباحی به نان و نوایی برساند) و خلاصه بوی صداقت از این گونه رفتارها استشمام نمی شود چرا که اگر داعیه ی خدمت به دستگاه اهل بیت ( علیهم السلام ) مد نظر است ، در شرایطی که تشکیل  تجمعات غیر اخلاقی ، ایجاد کلیساهای خانگی ، ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی ، وجود بسیاری از جلساتی که با عنوان هیئت های عزاداری ، همه گونه انحراف به خورد اذهان پاک جوانان می دهند ، الاّ شناخت معرفتیِ فرهنگ عاشورا ، می بایست  در دستور کار قرار گیرد ، نه هیئت هایی که بدون هیچ چشم داشتی صرفا به خاطر عشق به اهل بیت نبی گرامی اسلام و انقلابی که بر پایه ی حاکمیّت ولایت فقیه که به گفته امام راحل استمرار حرکت انبیاست استوار است و به خدمت گزاری مشغولند ، مورد هجمه  واقع شود و صد البته  تن دادن به این قبیل نگرش های احساسی حاصلی جز تفرقه  و تاراندن جوانان از هیئت ها و گسیل آنان به دامن نااهلان در پی نخواهد داشت .

شهرداری و مساعدت به هیئت ها

از دیگر مواردی که باید همواره به عنوان تهدید برشمرد ضعف و یا فقدان بودجه کافی در اداره هیئت هاست  و به همین جهت است که شهرداری در کنار کمک به مساجد و حسینیه ها ،  کمک به هیئت ها را نیز در دستور کارخود قرار داده است ، با نگاهی خوشبینانه ، این حرکت وقتی ارزشمند ارزیابی می گردد  که مایحتاج واقعی در هیئت ها توزیع گردد نه آن اقلام تکراری که همه ساله در نمایشگاه عطر سیب با  ارائه ی کارت های هوشمند  توزیع می شود وعمدتا مسئولین هیئت ها  چاره ای جز دریافت اقلام غیر ضرور، بعضا نامرغوب و بنجل ندارند ، البته نباید همکاری ها ، حمایت ها و نقش مثبت شهرداری را به خصوص در شش سال اخیر از نظر دور داشت ، ( گر چه پیشتر نیز حمایت شهرداری از هیئت ها (مساجد و مدارس ) بمنظور بهره برداری جناحی صورت می گرفت !)

آفات رو به تزاید در هیئت ها

از مواردی که در برخی از هیئت ها منجر به اعتراض مراجع عالیقدر گردیده می توان به اختصار به موارد زیر اشاره کرد :

- تکثیر و نصب تمثاله ای غیر واقعی از اهل بیت ( علیهم السلام )

- خواندن نوحه و اشعار غیر واقع بمنظور تشدید احساسات عزاداران

علامه  شهید مرتضی مطهري در کتاب «تحريف هاي عاشورا » می فرمایند : بايد بر اين تحريف هاي تاريخ کربلا گريست.»

«آنچه که من (مطهري) مي گويم همان هايي است که مرحوم حاجي نوري هم از آنها ناله کرده است حتي صريحا اين مرد بزرگ مي گويد امروز بايد عزاي حسين راگرفت اما براي حسين در عصر ما يک عزاي جدي است که درگذشته نبوده است و آن هم اين دروغ هايي است که درباره حادثه کربلا گفته مي شود هيچ کس جلوي اين دروغ ها را نمي گيرد و به اين مصيبت حسين بن علي (ع) بايد گريست.»

- استفاده از آلات موسیقی در دستجات عزاداری

- خواندن مرثیه با وزن و آهنگ های غنا ( حتّی کوچه بازاری دوره ی ستم شاهی )

- ارائه ی سبک های موسیقی پاپ و … به جای عزاداری سنتی

- استفاده از علامت ها با نصب در مقابل خیمه و محل تشکیل هیئت ها و به حرکت درآوردن پیشاپیش در دسته جات عزاداری

- قمه زنی

- عدم اشراف و حضور روحانیت متعهد ( در برخی از هیئت های عزاداری در ماه محرم  به برخی دلایل حتّی در حدّ سخنران هم از حضرات بهره مند نمی شوند )

- به وجود آمدن طبقه ی جدیدی از مداحان که از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نبوده و از این رهگذر به نان و نوایی هم رسیده اند  ، وارد شدن برخی از این قشر به حوزه ی سیاست هم مزید بر علّت گردیده است !

والسلام 

*باز نشر

**در این مورد نگاه کنید به : پایگاه های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک – مساجد- شامل سه کتاب در چهار جلد : مسجد جلیلی تهران ؛ مسجد هدایت تهران ؛ مسجد ارک تهران ،مرکز بررسی اسناد تاریخی ؛ وتاریخ شفاهی همان مساجد از مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 





  تعداد بازديدها: 1210


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
ادامه تحریم صداسیما توسط هنرمندان
سهم ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه، شورای نگهبان و بسیج از بودجه کشور
انتخابات مجلس یازدهم؛ باغ سوخته امید؟!
به بهانه واکنش وریا غفوری به دوربین تلویزیون
پایان انحصار صداوسیما؛ «من با تلویزیون حرف نمی‌زنم»
پاسخ حجتی کرمانی به کدخدایی:
رد صلاحیت من پیشکش، فرمانده جنگ و رئیس دو مجلس و رئیس جمهور مملکت را چرا ردصلاحیت کردید؟
آمریکا چند شرکت حمل‌ونقل وابسته به ایران را تحریم کرد
یک سوم معوقات مالیاتی کشور متعلق به ۱۰۰ شخص حقیقی و حقوقی است
نگاهی دیگر(قسمت ششصدویکم)
بودجه حفظ بقاء
انتقال اعضای خانواده داعشی‌ها توسط نیروهای آمریکایی به عراق
پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز
واکنش آیت‌الله غروی به سخنان سردار جعفری:
می‌خواهند از انقلاب دفاع کنند، اما نتیجه عکس می‌دهد / دلیل نمی‌شود بخاطر نظر متفاوت، سریع بگوییم کسی با ولی فقیه زاویه پیدا کرده
نامه علی مطهری به رهبر معظم انقلاب:
روش مجمع تشخیص برای انطباق مصوبات مجلس با سیاستهای کلی نظام برخلاف قانون اساسی است / با این روش در صورت اصرار مجلس بر مصوبه خود، قاضی و طرف دعوا یکی می شود
آیت الله جوادی آملی:
ابراز گرایش‌های سیاسی از سوی ائمه جمعه حتی در حد اشاره، باعث تفرقه می‌شود / «سیاسی ـ عبادی» بودن نماز جمعه بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایش‌ها و سلایق سیاسی خود را مطرح کنند
جهانگیری:
برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی کافی نیست / باید در تعاریف مرتبط با فساد به تفاهم دست پیدا کنیم / ادراک جامعه از فساد فراتر از چیزی است که به عنوان فساد وجود دارد
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه مطرح کرد:
تغییر روند اعتراضات از طبقات بالا به پایین جامعه زنگ خطری جدی است / طغیان گران آبان ماه از طبقات بسیار ضعیف بودند / ناامیدی و سرخوردگی مردم باید جدی گرفته شود / اگر در دوم خرداد ۷۶ امید می‌رفت شکاف دولت - ملت ترمیم شود، اکنون این اعتقاد رنگ باخته است / این روحیه پرخاشگری که امروز شاهد هستیم در ۷۸ و ۸۸ نبود
گزارشی از آلودگی هوای تهران در ۴۲ سال پیش
هر تهرانی روزی ۱/۵ گرم سم خالص استشاق می‌کند
دکتر روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو:
دانشجو باید قدرت را نقد کند
یادداشت:
مجلس آینده هم بدون مدرس
روایت حسن روحانی از نوفل لوشاتو در ۱۹ آذر ۵۷؛
یکی از دوستان ناراحت بود که در تظاهرات تهران غیر از عکس امام، عکس مرحوم شریعتی، مصدق و... هم هست/ اولین باری بود که آقای غرضی را می‌دیدم
تماشا کنید: ریاضت اقتصادی برای مردم، افزایش بودجه برای مصباح یزدی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
به همت آقای حاج حسن وفایی
احادیثی نورانی از امام حسن عسکری (علیه السلام)
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوششم)
سازمان دفاع غیر نظامی در برابر شورش ها پاسخگو باشد
دستور مقام معظم رهبری درباره بازداشتی‌های حوادث اخیر: رافت اسلامی مبنا باشد/ تقسیم بندی کشته‌شدگان به 3 بخش: شهدا، پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌ها
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
مواظب شایعه پراکنی شیاطین و خناسان باشیم
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوهفتم)
بوی نامطبوع پایتخت
پیام وزیر اطلاعات به مناسبت 16 آذر روز دانشجو
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوششم)
افزایش ۳۰۰/۰۰۰ درصدی
حجتی کرمانی:
جناب جنتی را مردی عادل و دلسوز می‌دانم ولی معتقدم ایشان سیاست نمی‌داند و اخلاق سیاسی و اجتماعی هم ندارد / این راه و رسم مملکت داری نیست
اطلاعیه وزارت اطلاعات
پروژه انفجار، آتش سوزي و کشته سازی در خوابگاه دانشجويي ناکام ماند
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودونهم)
آزاد باش طب نظامی مقابل آنفولانزا
روایت «خط حزب الله» از جلسه فوق العاده ی شورای امنیت ملی در فردای اعلام تصمیم بنزینی:
همه‌ی اعضا متفق‌القول بر این نظر بودند حالا که این طرح کلید خورده، باید اجرا شود، وگرنه شدیدتر شدن ناامنی‌ها را به دنبال خواهد داشت / پیام محرمانه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس
در حرم امام(ره) طرح کرد؛
پیشنهاد سید حسن خمینی برای برگزاری «جشنواره شعر قرآنی»
نگاهی دیگر(قسمت پانصدونودوهشتم)
متوهم کودتای سیاسی
مسعود سلیمانی به همراه ظریف وارد ایران شد؛
زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)
تحلیل سیاسی هفته
واکنش مشاور شهردار تهران به تبلیغات غیرمجاز جریانی خاص که توسط شهرداری از بیلبوردها جمع‌آوری شد: شبانه روی بیلبوردهای دیگران تبلیغات خود را اکران می کنند؛ به جای عذرخواهی هم پای انتخابات را وسط می کشند
واکسن آنفلوانزا کمیاب، مردم در هول و احتکار
فیس بوک صفحه کاربری عربی رهبر معظم انقلاب را پاک کرد
شهادت سه مامور ناجا در پاسگاه دریایی برکه سفلین


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7667
تعداد بازدید دیروز: 16816
بازدید کل: 29780591
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.