امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 آبان 1394 ساعت 14:35:40
اختصاصی/تدبّر در قرآن (43)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس چهل و سوم به تاریخ:9 آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا زینب کبری (س)

::هدیه به : حضرت زینب کبری (س)

::تدبر در سوره مبارکه : لیل / بخش دوم

تشخیص سیاق های سوره:

این سوره مبارکه دارای دو سیاق است: آیه 1 – 11 و آیه 12 – 21.

وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: فقدان اتصال ادبی و پیوستگی لفظی. گفتنی است، «إنّ» در ابتدای این آیه برای تعلیل محتوای گذشته نیست، زیرا جملات پس از آن، مقدمه آیات یازده به بعد است، به قرینه وجود «فاء» در ابتدای آیه چهاردهم؛

تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست

1. فضای سخن: در فضای این آیات با دو گروه متفاوت از انسانها مواجهیم: متقیانی که اهل انفاق اند و پاداش نیکوی آخرت را تصویق می کنند و بخیلانی که استغنا می ورزند و پاداش نیکوی آخرت را تکذیب می کنند. دلیل استفاده این فضا، صدق و بجا بودن آیات چهارم تا ششم و هشتم و نهم است.

2. جهت هدایتی

‌أ. سه آیه نخست، سوگند و آیات چهارم تا یازدهم، در محدوده جواب آن است. جهت هدایتی سیاق را در جواب سوگند جست و جو می کنیم.

‌ب. آیه چهارم، تأکید بر تفاوت سعی انسانهاست. آیات پنجم و ششم، یکی از دو قِسم تلاش انسان را بیان می کند و آیه هفتم، جزای آن را مطرح می سازد. آیات هشتم و نهم، قسم دوم تلاش انسان را بیان می­کند و آیات دهم و یازدهم، جزای آن را. از مقسم مجمل که بگذریم، دو قسم مذکور در قبال هم به صورت شرط و جزا طراحی شده است و جهت هدایتی آن در جزاست.

بر این اساس، جهت هدایتی این آیات چنین است: «متقیان اهل انفاق در مسیر سعادت ابدی، و مکذّبان بخیل در مسیر شقاوت ابدی»

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم

1. فضای سخن: تکذیب و روی گردانی از جانب عده ای و انفاق خالصانه از سوی گروهی دیگر، فضای این آیات است که از صدق و بجایی آیات شانزدهم و هجدهم قابل فهم است.

2. جهت هدایتی: آیات دوازدهم و سیزدهم، مقدمه انذار در آیه چهاردهم است. آیات پانزدهم و شانزدهم، معرفی معذّبان است و آیات هفدهم تا بیست و یکم، معرفی نجات یافتگان از عذاب. مهم‌ترین وصف این نجات یافتگان، انفاق است و به قرینه تقابل می توان فهمید که مهم‌ترین وصف معذبان، بخل است.

بنابراین، جهت هدایتی این آیات چنین است: «انذار مکذّبان بخیل و تبشیر متقیان اهل انفاق: ای انسانها برحذر باشید از آتشی که مکذبان بخیل را در بر می گیرد و متقیان اهل انفاق از آن در امان‌اند».

فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

1. فضای سخن: فضای سخن هر دو سیاق مانند یکدیگر است. بنابراین فضای سوره نیز وجود دو گروه متفاوت است: متقیان اهل انفاق خالصانه و مکذبان بخیل.

3. جهت هدایتی: هماهنگی جهات هدایتی این دو سیاق آشکار است و بر همین اساس، جهت هدایتی سوره چنین خواهد بود: «تشویق به انفاق و هشدار درباره بخل: انفاق در دنیا و آخرت، راهگشا و بخل در دنیا و آخرت، مشکل زاست».

محتوا و فضيلت سوره:

در آغاز سوره بعد از ذكر سه سوگند مردم را به دو گروه تقسيم مى‏كند: انفاق كنندگان با تقوا، و بخيلانى كه منكر پاداش قيامتند، پايان كار گروه اول را خوشبختى و سهولت و آرامش، و پايان كار گروه دوم را سختى و تنگى و بدبختى مى‏ شمرد.

در بخش ديگرى از اين سوره، بعد از اشاره به اين معنى كه هدايت بندگان بر خداست، همگان را از آتش فروزان دوزخ انذار مى‏كند.

و در آخرين بخش كسانى را كه در اين آتش مى ‏سوزند و گروهى را كه از آن نجات مى‏يابند با ذكر اوصاف معرفى مى‏ كند.

در فضيلت تلاوت اين سوره از پيغمبر گرامى صلّى اللّه عليه و آله آمده است كه فرمود:

 «هر كس اين سوره را تلاوت كند خداوند آنقدر به او مى ‏بخشد كه راضى شود، و او را از سختي ها نجات مى‏ دهد و مسير زندگى را براى او آسان مى‏ سازد».

شأن نزول:

مفسران براى كل اين سوره شأن نزولى از ابن عباس نقل كرده‏ اند كه چنين است: «مردى در ميان مسلمانان بود كه شاخه يكى از درختان خرماى او بالاى خانه مرد فقير عيالمندى قرار گرفته بود، صاحب نخل هنگامى كه بالاى درخت مى‏ رفت تا خرماها را بچيند، گاهى چند دانه خرما در خانه مرد فقير مى‏افتاد، و كودكانش آن را برمى‏ داشتند، آن مرد از نخل فرود مى‏ آمد و خرما را از دستشان مى‏ گرفت.

مرد فقير به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شكايت آورد.

پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: برو تا به كارت رسيدگى كنم. سپس صاحب نخل را ملاقات كرد و فرمود: اين درختى كه شاخه‏هايش بالاى خانه فلان كس آمده است به من مى‏ دهى تا در مقابل آن نخلى در بهشت از آن تو باشد! مرد گفت: من درختان نخل بسيارى دارم، و خرماى هيچ كدام به خوبى اين درخت نيست- و حاضر به چنين معامله‏ اى نيستم.

كسى از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اين سخن را شنيد، عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من بروم و اين درخت را از اين مرد خريدارى و واگذار كنم، شما همان چيزى را كه به او مى‏ داديد به من عطا خواهى كرد؟

فرمود: آرى.

آن مرد رفت و صاحب نخل را ديد و با او گفتگو كرد، صاحب نخل گفت: آيا مى‏ دانى كه محمّد حاضر شد درخت نخلى در بهشت در مقابل اين به من بدهد- و من نپذيرفتم.

خريدار گفت: آيا مى‏ خواهى آن را بفروشى يا نه؟

گفت: نمى ‏فروشم مگر آن كه مبلغى را كه گمان نمى‏ كنم كسى بدهد به من بدهى.

گفت: چه مبلغ؟

گفت: چهل نخل.

خريدار تعجب كرد و گفت: عجب بهاى سنگينى براى نخلى كه كج شده مطالبه مى‏ كنى، چهل نخل! سپس بعد از كمى سكوت گفت: بسيار خوب، چهل نخل به تو مى‏ دهم.

فروشنده (طمعكار) گفت: اگر راست مى‏ گوئى چند نفر را به عنوان شهود بطلب! اتفاقا گروهى از آنجا مى‏ گذشتند آنها را صدا زد، و بر اين معامله شاهد گرفت.

سپس خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و عرض كرد اى رسول خدا! نخل به ملك من در آمد و تقديم (محضر مباركتان) مى ‏كنم.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به سراغ خانواده فقير رفت و به صاحب خانه گفت: اين نخل از آن تو و فرزندان توست.

اينجا بود كه سوره ليل نازل شد- و گفتنيها را در باره بخيلان و سخاوتمندان گفت.

در بعضى از روايات آمده كه مرد خريدار شخصى به نام «ابو الدحداح» بود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 4369


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
گزارشی از:خانم خدیجه غبیشاوی
به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)
برخی از پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
روایت همسر حاج‌آقا مصطفی از آداب معاشرت امام
مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
مثنوی "گرگ درون" سروده ی فریدون مشیری
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
گزارش تصویری:
برگزاری چهارمین جلسه ی کلاس درس نهج البلاغه استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/1/27
زیباترین مسجد جهان
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا
حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به بانک ها: جلوی اختلاس را بگیرید/ اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره) در مورد برگزاری جلسات هفتگی نهج البلاغه
پوستر:
محمد مهدی ایرانمنش از مجروحان حادثه ی تروریستی 13 دی کرمان در بیمارستان به شهادت رسید
حسینیون از شهادت حاج طالع یوسف زاده خبر داد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11895
تعداد بازدید دیروز: 54148
بازدید کل: 66879961
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.